Finanční plánování    →    Krizové plány pro podnikatele a jejich rodiny

Krizové plány pro podnikatele a jejich rodiny

V tomto článku se dozvíte, na co si dát pozor při tvorbě rezerv jak v roli soukromé osoby, tak v roli podnikatele. Koncepce pro obě oblasti jsou odpovídajícím způsobem specifické: soukromý krizový plán a krizové opatření pro podnik.

Osobní krizový plán

Ne nadarmo mnozí majitelé označují svou firmu za své dítě. Na prosperitě podniku závisí také pohoda zaměstnanců a obchodní úspěch. Osobní krizové řízení tak často ustupuje do pozadí. Tuto situaci můžete napravit pomocí plánu pro případ nouze, který upravuje váš soukromý život a majetek a v případě krize dostatečně chrání vaši rodinu.

Plné moci pro účty

Může to znít banálně, ale jako jednotlivec se ujistěte, že jste své rodině poskytli potřebné plné moci a přístupová práva ke svým účtům. Tím se zajistí, že důležité platby na životní náklady apod. budou moci být nadále prováděny.

Na co se často zapomíná: Plné moci ztrácejí v případě úmrtí svůj komplexní účinek. Zejména v případě bankovních účtů je proto třeba zajistit, aby měl manžel či manželka svůj vlastní účet nebo aby existoval společný účet.

 
Sepsání manželské smlouvy, dědické smlouvy, závěti

Existují příjemnější témata, než je zajištění vlastní smrti. Život je však nepředvídatelný. Pokud se vám něco stane, potřebujete (právní) základ, který vyjadřuje vaši vůli a který lze především jednoznačně právně vyložit. Manželé by si měli být vědomi toho, že v prvním kroku je majetek manželů rozdělen mezi manžele v rámci majetkoprávního sporu předtím, než se uplatní dědické právo a rozdělí se pozůstalost.

Většina podnikatelů předpokládá, že právní ustanovení dědického práva jsou dostačující, pokud jejich rodinní příslušníci spolu dobře vycházejí. Stejně tak je však běžné, že v rodině již existují zdroje konfliktů a podnikatel je nechce rozdmýchávat dalšími diskusemi o dědictví.

Bez ohledu na to, který z těchto dvou scénářů se vás týká: Pokud nechcete svým dědicům zanechat minové pole, nelze se vyhnout dohodě - nejlépe společné dědické smlouvě. Shromážděte členy rodiny u stolu a společně o tom diskutujte. Přinejmenším by však měla být sepsána závěť. V každém případě se poraďte s odborníky, kteří vás v tomto procesu podpoří, téma náležitě objektivizují a přinesou potřebné odborné znalosti.

V mnoha rodinných podnicích vzniká napětí, když se zúčastněné strany cítí nespravedlivě. Obvykle se tak děje v případě problémů, jako jsou:

  • jmenování vhodného nástupce
  • (nerovnoměrné) rozdělení podílů v případě více dětí
  • ocenění společnosti pro případ smrti a zejména pro případ předčasného dědictví.

Cílem dědické smlouvy je dosáhnout co nejtransparentnějšího řešení, do něhož bude zapojena celá rodina, aby se minimalizovala možnost konfliktů.

Firemní krizový plán

Někteří podnikatelé mají s nástupnictvím firmy potíže. Ať už proto, že chybí vhodný nástupce, nebo proto, že jejich vlastní mladší zaměstnanci nemají (zatím) důvěru k tomuto úkolu. Přesto by vám tyto překážky neměly bránit ve vytvoření krizového plánu pro podnik. Je dost příkladů majitelů, kteří se nedokážou vzdát svého podnikání, a proto až do smrti nepřemýšlejí o jeho pokračování. V konečném důsledku to však neprospívá ani pozůstalým, ani společnosti: Už tak jsou v emočně náročné situaci a navíc se musí starat o tyto nevyřešené záležitosti. A pokud bylo pro samotného podnikatele obtížné jmenovat nástupce, lze si představit, jak náročné to bude pro jeho dědice.

Ujasněte si náhradníka

Aby bylo zajištěno, že podnik bude moci pokračovat v činnosti i v případě nepřítomnosti podnikatele, musí být upraveno, kdo dočasně nebo trvale převezme řídící funkci, bude podnik zastupovat a zajišťovat provozní chod podniku.

Mezi hlavní krátkodobé cíle krizového plánování podniku patří zajištění provozu. To lze z velké části provést prostřednictvím individuálních a obchodních plných mocí. Tím je zajištěno, že mzdy a faktury budou nadále vypláceny a smluvní závazky plněny.

Pokud tyto pravomoci nemá, zastupuje společnost představenstvo jako nejvyšší orgán např. a.s.. Pokud je správní rada personálně vybavena a schopna jednat, může kdykoli zajistit provozní činnost jmenováním generálního ředitele nebo udělením plných mocí k zastupování.

Problémy mohou nastat, pokud jste jednatelem, představenstvem a jediným akcionářem v jedné osobě. Pokud jste neudělili žádnou plnou moc a vypadli jste, vaše společnost nemá ani operativní vedení, ani představenstvo, ani možnost svolat valnou hromadu.

 
Zajištění schopnosti jednat 

Pokud se vám jako podnikateli něco stane a nemáte soukromé ani firemní krizové plánování, situace se komplikuje. Pokud mají ostatní lidé dostatek hlasů pro jmenování nového představenstva na valné hromadě, může být obnovena akceschopnost společnosti. To však stojí čas a také dočasně narušuje každodenní činnost.

Tuto situaci lze zjednodušit zřízením preventivního pověření, v němž může osoba jmenovat zástupce pro případ nezpůsobilosti, např. v důsledku demence, který pak může vykonávat její osobní práva bez účasti orgánů.

Krizové plány vyžadují právní znalosti

Vypracování krizového plánů pro firmu nebo soukromý život je složitý úkol. V závislosti na firmě nebo rodinné struktuře jsou v centru pozornosti velmi odlišné faktory. Proto si zajistěte podporu a dobře si rozmyslete, kdo je nejvhodnější kontaktní osobou pro dané téma. Díky správnému právnímu poradenství vás ani vaše dědice později nečekají žádná nepříjemná překvapení.

Vezměme si například závěť. Pokud zde uvádíte, že "odkazujete" své firemní podíly svému synovi, není to jasná formulace. Jedná se o odkaz, který je synovi předán předem? Nebo se jedná o část dědictví syna, která se započte na jeho celkový nárok? Protože takové formulace jsou již rozhodující, musíte zajistit, aby vaše dokumenty neposkytovaly žádný nebo téměř žádný prostor pro výklad. Pomoci vám může pouze specializovaný odborník. Naše doporučení: Obraťte se na nás a my Vás spojíme se specializovanými právníky. 

Na krizové plánování není nikdy příliš brzo

Při rozhovorech se opakovaně setkáváme s tím, že podnikatelé - stejně jako mnoho dalších lidí - mají problémy s tématy, jako je plánování nástupnictví nebo krizové plány. O to naléhavěji je však třeba, aby včas učinili potřebná opatření - bez ohledu na svůj věk a plány do budoucna. Proto si na to vyhraďte čas a spolu s odborníkem na nástupnictví vypracujte podrobný krizový plán.

7 nejčastějších důvodů, proč malé firmy potřebují firemního konzultanta
11.08.2022, KW Management

Firemní poradce může být někdo, kdo vám pomůže rozvíjet vaše podnikání. Pomůže vám identifikovat slabé stránky, najít příležitosti a zlepšit vztahy se zákazníky. Jsou také schopni poskytnout návod, jak rozšířit působnost vašeho podniku, a to tak, že vám poskytnou informace o tom, kde by bylo nejvhodnější umístit novou provozovnu nebo ji rozšířit.

Jak si vybrat finančního poradce
25.04.2022, KW Management

Finanční poradci jsou všude. Problémem je vědět, jak si vybrat toho správného poradce.

Nezávislé finanční poradenství
21.04.2022, KW Management

Pokud bychom vzali nejčastěji zadávaná klíčová slova na Googlu jako měřítko přání spotřebitelů, pak je nezávislé finanční poradenství službou, která je velmi žádaná a o kterou mnoho lidí stojí. V praxi to však stále vypadá tak, že mnoha českým občanům stále radí poradce v jejich bance nebo pojišťovací agent, kterému důvěřují. 

Jak řídit přebytečnou likviditu ve Vaší společnosti
08.04.2022, KW Management

Neustálé zajišťování likvidity je bezpochyby jedním z nejdůležitějších podnikatelských úkolů. Jak ale zjistit, kolik likvidity skutečně potřebujete? A jak nejlépe investovat přebytečnou likviditu? Jako první krok je vhodné podívat se na nejdůležitější kategorie likvidity.

Budování bohatství pro podnikatele
06.04.2022, KW Management

Mnoho podnikatelů má tendenci podceňovat důležitost plánování soukromého bohatství. Tím se vystavujete značným rizikům. Dáme Vám šest důvodů, proč byste měli strategicky řídit akumulaci soukromého bohatství.

Finanční plánování? Je to snadné, pokud to uděláte chytře
21.03.2022, KW Management

Je běžné si plánovat dovolenou, nákup potravin nebo koupi automobilu. Jakmile přijde řeč na plánování financí, majetku nebo tvorbu majetkového plánu, tak pro mnoho lidí se jedná o téma, které nemají vyřešené nebo nechtějí řešit, což vede ke špatným rozhodnutím.